2 dagars verkstad för 3-6 åringar med akvarellmåleri och ett dansande syrerikt hav

2 dagar är till ända med ett gäng härliga barn i åldern 3-6 år. Så duktiga de har varit! Ganska läskigt är det allt, att börja i konstverkstan med en grupp barn man inte känner, men så duktiga och modiga de var. Efter en namnlek med rörelser började vi måla en gemensam akvarellmålning och någonstans där jag bad alla blöta ner pappret med varsin svamp släppte lite av tveksamheten för ivern att få vara med och skapa. Sen fick alla i tur och ordning välja ut en färg och måla något på pappret. Så härligt det blev och hur färgerna gled in i varandra och i vattnet. Fascinerande, tyckte deltagarna.

Efter den inledande gemensamma målningen som vi skulle fortsätta på dag två fick alla sätta sig runt det stora bordet och rita med kritor på ett eget papper. VI målade väder. Hårt och fint regn, blåst och blixtar och humlors flykt över pappret. Och sedan vattenfärg ovanpå det. Det sista vi gjorde innan pausen var ett litet monster. alla barnen fick välja en färg på papper och sedan skulle de måla ett monster på det pappret. Ett snällt kakmonster, ett glatt färgmonter ett ängsligt hallmonster eller ett blygt undersängenmonster.

Sedan gick vi in i konsthallen efter pausen. Egentligen skulle vi mest titta på skulpturerna som Siri gjort, men sedan blev vi nyfikna på att titta på när hon byggde sin utställning och då var vi inne och tittade på både utställningen Semeion, Tecken, som också byggdes upp, där alla konstverken ännu låg på golvet och sen Siri Carléns rum som konstnärens själv och hennes man höll på att måla gult. Men oj, hur skulle det gå? Rummet var ju jättestort och utställningen ska vara klar på lördag! Siri sa till oss att vi skulle gå ner till hennes lilla fasta installation ”Gläntan” och titta, eftersom hennes tanke med skulpturerna har varit att det är djur som klivit ut ur Gläntan som utgör ”Gänget”. Så det gjorde vi. Och på väg dit såg vi ju Björn Evensens ateljé och andra spännande skulpturer och sen Fredrik Wretmans jättelika fot innan vi kom tillbaka och gjorde skulpturer i lera inspirerade av formerna vi hade sett.

Dag två inledde vi med att sträcka ut oss lite som katter och göra namnlek igen för att sedan genast dyka in i akvarellmåleriet men nu hade vi rest målningen från igår på högkant så att färgen rann när man målade på den . Spännande! Olika färger rann i varandra och bildade fantastiska mönster, och alla barnen valde varsin färg och var verkligen påhittiga i komposition och form. När vi pratade om vad det hela såg ut som tyckte barnen både att det var regn, Afrika, savann, och under vattnet. Sen kom vi att tänka på att monstren från igår som blivit så fint utklippta och fått skaft av Andrea så de nu kunde gå omkring som i en dockteater, kunde få göra små möten framför akvarellen som blev en fin bakgrund. Det blev så häftigt. Monsterteater!

Sedan gick vi efter en tidig paus, en vända i konsthallen igen och denna gång lekte vi superhjältar: vi var ju tvungna att undvika alla bilder på golvet och längs väggarna som skulle vara till den nya utställningen och så skulle vi samla färger och mönster som vi sedan skulle måla på en egen tavla som vi innan hade placerat på våra platser.

Hos Siri hade väggarna blivit helt gula nu och det var redan fullt med tavlor uppe på den ena väggen. Massor av fina teckningar. Även Teckenutställningen var nu nästan helt uppe på väggarna. Massor med olika snirkliga tecken och bokstäver. Vi gick ner i parken också, och tittade på en röd stor kantig skulptur som var alldeles slät, blå klot som var varma och mjuka men som man inte fick vicka på eller slå på och flera rum som hade skulpturer i sig. Efter det gick vi upp och gjorde våra tavlor. Så mycket intryck! Två elever gjorde helt enkelt maskrosor och gräs. Det var det ju också fullt av. Och det passade ju bra, när skulpturerna skulle bo på dem.

Det sista vi gjorde var att vi tog våra färgpaletter med till ett stort papper på golvet inne i verkstan. Nu blev alla mystiskt ombedda att ta av sig skorna, men det hade sin förklaring. Jag ville nämligen bjuda in eleverna till att göra ett hav. Vi skapade det av färgresterna från paletterna som knackades ut på mitten av pappret. Likt skräp och legg som hamnar i havet. Men eftersom forskarna säger att Östersjön behöver mer syre för att må bra bad jag barnen att dansa lite i havet för att se om inte barnens rörelse kunde ge det lite syre som kunde få det att må bättre. Det funkade alldeles utmärkt! I smågrupper om 4 och 3 klev barnen ut på pappret och åkte skridskor och tassade runt och det blev faktiskt till ett härligt grönblått skimrande hav. De som inte ville måla med fötterna fick långa penslar. Till sist fick konstnärerna bada fotbad för att bli rena från färgen och sen samlades vi för att sätta gårdagens skulpturer på dagens målningar och till sist avsluta verkstan. Alltför fort tog det slut för oj vad dessa barn ville göra mycket! Hoppas skaparkraften hänger med hem! Tack för denna gång.