Idag var jag ute och träffade 8orna på Högbyskolan i Hemse för andra gången i vårt samarbetsprojekt med högstadiet. Eftersom de under terminen har arbetat med porträtt på olika sätt bestämde jag mig för att knyta an till det arbetet. Inspirerade av Susan Whitlow, som 2015 ställde ut ett enormt verk målat på sammanfogade wellpappbitar målade med akrylfärg fick eleverna med snabba ”inte titta på pappret-porträtt ” (porträtt där de bara får se på varandra och inte på pappret när de ritar av varandra) bygga upp porträtt av bitar av wellpapp som de själva målat och klippt till.
Vissa var fantastiskt ambitiösa och resultaten var vitt skilda och intressanta. Efter några frågor som ”får jag göra si eller så” insåg eleverna att nu var det upp till dem själva att bestämma tillvägagångssätt och då växte det fram många olika tolkningar av uppgiften och tekniker att lösa den på. Det bästa var när jag i klass nummer två plötsligt kände mig lite överflödig då samtliga elever satt helt inbegripna i arbetet och koncentrerade ivriga att hinna färdigt i tid. Utmaningen är ju annars i den här åldern att engagera eleverna i ett ämne som inte alltid är högprioriterat från deras sida.
En kommentar till “Arbete på högstadiet på Högbyskolan del 2”
Kommentarer är stängda.
Det är ett mycket beundransvärt initiativ Körsbärsgården genomför. Ni visar så mycket på en gång. Att allas vår kreativa förmåga finns där – om än slumrande ibland. Vad det egna handlingsutrymmet betyder för motivationen. Och hur viktigt det är att göra något gemensamt. Att skapa en gemensam erfarenhet.